جراحی چاقی ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی را در بیماران دیابتی کاهش دهد

25 نوامبر 2018- تحقیقات جدید نشان می دهد جراحی چاقی ممکن است به طور چشمگیری خطر حملات قلبی و سکته مغزی را در بیماران مبتلا به دیابت کاهش دهد. این تحقیق شواهدی را ارائه کرده است که نشان می دهد این جراحی مزایایی فراتر از کاهش وزن دارد.
در این مطالعه حدود 20،000 بیمار شدیدا چاق مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی شدند. نتایج این بررسی ها نشان داد احتمال حمله قلبی یا سکته ی مغزی برای افرادی که تحت این عمل قرار گرفته بودند، 5 سال بعد از عمل، در مقایسه با افرادی که تحت مراقبتهای معمول دیابت( از داروهای دیابت یا انسولین استفاده می کردن) بودند، 40 درصد کمتر است.
برای هر 1000 بیماری که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند، تقریبا 20 حمله قلبی یا سکته مغزی ثبت شده است در مقایسه برای افراد گروه مراقبتهای عادی، 40 رویداد به ازای هر 1000 بیمار گزارش شده بود.
تحقیقات دیگر نشان داده اند که جراحی چاقی می تواند دیابت را معکوس کرده و حتی از ابتلای افراد به دیابت جلوگیری کند.
دکتر David Arterburn ، پژوهشگر انستیتوی تحقیقات بهداشتی Kaiser Permanente Washington در سیاتل، گفت: با توجه به نتایج تحقیقات پیشین و فعلی، پزشکان باید در مورد مزایای جراحی کاهش وزن با بیماران چاق مبتلا به دیابت بیشتر صحبت کنند. پزشکان معمولا انسولین و قرص را برای کمک به این بیماران تجویز می کنند اما همیشه این درمانها موثر نیستند و عمل جراحی کاهش وزن یکی دیگر از گزینه های در دسترس برای درمان این بیماران است.
محققین سوابق بیماران را از چهار سیستم مراقبت بهداشتی در ایالات متحده،HealthPartners  در مینه سوتا و Kaiser Permanente در ایالت واشنگتن، کالیفرنیای شمالی و کالیفرنیای جنوبی اقتباس و تجزیه و تحلیل کردند.
نتایج به دست آمده در مجله ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد.
این مطالعه یک رابطه ی علی و معلولی را اثبات نمی کند چرا که بیماران به طور تصادفی برای انجام عمل جراحی انتخاب نشده بودند. محققان تلاش کردند تا بیماران را با در نظر گرفتن جنسیت، سن، سطح قند خون و عوامل دیگر با هم مقایسه کنند.
اما سایر مواردی که در این مطالعه در نظر گرفته نشدند، ممکن است به بهبود نتایج بیماران گروه جراحی کمک کرده باشد.
اطلاعات افرادی در تجزیه و تحلیل این مطالعه، مورد استفاده قرار گرفت که شاخص توده بدنی یا BMI آنها حداقل 35 بود. از بیش از 5300 نفر که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند، اکثر افراد به روش بای پس معده، که شایع ترین نوع عمل کوچک کردن معده است، جراحی شدند.
بعضی از آنها به روش gastric sleeve یا gastric band جراحی شدند و تقریبا 15،000 نفر که تحت مراقبتهای معمول دیابت قرار داشتند، بعنوان گروه کنترل انتخاب شدند.
جراحی چاقی می تواند از 20،000 تا 25،000 دلار هزینه داشته باشد. اخیرا
سازمانهای بیمه برخی از موارد آن را پوشش می دهند، اما محدودیت های سختی را اعمال می کنند.
دکتر سید اکرام الدین از دانشگاه مینه سوتا در سرمقاله گفت: یافته های جدید نشان می دهد که پوشش بیمه باید برای بیماران مناسب این عمل، گسترش یابد.
به نظر می رسد که این جراحی با تأثیر بر هورمون ها، باکتری های روده و سایر مواد دیگر که در بدن بر چگونگی تولید انسولین و کنترل قند خون تاثیر می گذارند، فواید خود را ارائه می دهد.
از دست دادن وزن بدون جراحی نیز به بیماران دیابتی کمک می کند، اما برای بسیاری از مردم رسیدن به وزن ایده آل دشوار است.
اکثر جراحی های کاهش وزن امروز از طریق برش های کوچک و بطریق لاپاراسکوپی انجام می شوند.
این نوع جراحی نیز خطراتی مشابه با سایر جراحی ها از جمله یک احتمال کوچک برای عواقب تهدید کننده ی زندگی دارد، همچنین برای برخی از افراد این عمل جراحی باید تکرار شود.

منبع:

https://www.health24.com/Medical/Diabetes/News/obesity-surgery-may-lower-heart-attack-danger-in-diabetics-20181017-2